منوی دسته بندی

دلایل خرابی انژکتور چیست ؟

خرابی انژکتور ماشین

اول از همه به وظیفه انژکتور بپردازیم بعد راجب دلایل خرابی انژکتور صحبت خواهیم کرد.

در ورودی سیلندر قطعه به نام انژکتور وجود دارد که سوخت مورد نیاز را تنظیم می کند و به سیلندر می رساند.

به انژکتور سیستم پاشش سوخت نیز می گویند که در اوایل برای موتور های دیزلی ساخته شده بود اما امروزه می توانید روی موتور های بنزینی، گاز سوز و.. نیز این قطعه را مشاهده کنید.

وظیفه انژکتور

خرابی انژکتور این قطعه پاشش سوخت را تنظیم و آن را به درون سیلندر هدایت می کند تا انرژی به احتراق تبدیل و باعث حرکت ماشین شود.

این قطعه مکانیکی الکتریکی بوده و باید در زمان مشخص سوختی که سیلند مورد نیازش است را به آن تزریق کند.

این سوخت رسانی قبلا در خودرو ها توسط کاربراتور ماشین انجام می شود اما به خاطر بالا رفتن استهلاک و همچنین هدر رفتن سوخت، دیگر محبوبیتی بین موتور خودرو ها ندارد و انژکتور جایگزین آن شد

انژکتور ماشین  سوخت را درون سیلندر می پاشد و این کار موجب می شود تا سوخت به طور کاملی درون محفظه احتراق قرار بگیرد و از خام سوزی ماشین جلوگیری می کند.

همچنین این قطعه وظیفه دارد تا اکسیژن مورد نیاز را برای سوخت تنظیم کند.

اگر سوخت در خودرو کم و زیاد شود موجب عملکرد نادرست خودرو شده و تزریق سوخت کم باعث ریپ زدن ماشین می شود.

انژکتور با سیستم کامپیوتر خودرو ارتباط مستقیم دارد و همین ارتباط نیز باعث شده تا میزان پاشش سوخت به صورت استاندارد تنظیم شود.

تفاوت انژکتور با کاربراتور در چیست؟

همانطور که در بالا به این قضیه اشاره کردیم کاربراتور در خودرو های قدیمی به کار رفته است و دیگر جایی بین خودرو های امروزه ندارد. یکی از دلایلی که باعث شد کاربراتور دیگر روی کار نباشد، تولید آلایندگی کمتر توسط انژکتور خودرو است.

انژکتور ماشین مصرف سوخت را کم می شود و همچنین دچار خفگی نمی شود.

پاشش سوخت در انژکتور به چه نحوی انجام می گردد؟

انژکتور بر اساس زمان بندی مشخصی که دارد زمانی که دریچه هوا باز می شود باید سوخت را به سیلندر تزریق کند. بعد از اینکه سوخت را می پاشد شمع جرقه می زند و احتراقی هوایی درون سیلندر رخ می دهد.

حال زمانی که هوای درون سیلندر مشتعل می گردد دیگر انرژی نمی تواند خارج شود و باعث حرکت سیلندر می شود. سوپاپ های هوا بعد از اینکه سیلندر به سمت پایین رفته ، به جای خود بر میگردند و دریچه خروج دود باز می شود

اجزای تشکیل دهنده انژکتور ماشین

  • پمپ بنزین فشار بالا
  • لوله‌های سوخت
  • تنظیم کننده
  • نازل
  • سنسور اکسیژن
  • تشخیص موقیعت درچه هوا
  • دمای آب

مزایای سیستم انژکتوری

سیستم انژکتور دارای مزایایی است که به چندتا از این موارد اشاره خواهیم کرد

  • کاهش آلودگی هوا
  • کاهش مصرف سوخت
  • افزایش عمر موتور
  • افزایش راندمان خودرو

شستشوی انژکتور خودرو به چه صورت است؟

بنزین به دلیل داشتن ناخالصی درون آن سبب می شود که رسوبی در انژکتور ایجاد شود و عملکرد این قطعه را تحت تاثیر می گذارد. 

برای اینکه انژکتور خودرو را بشوید باید از اسپری های مخصوص استفاده کنید. شستن انژکتور کار ساده ای بوده و نیاز به تعمیر تویوتا ندارید.

اگر که می خواهید راه دیگری برای تمیزی انژکتور استفاده کنید می توانید درون باک بنزین مکمل بریزید ولی چندان روش مفیدی نبوده و قدرت پاک کنندگی پایینی نیز دارد، حال اگر که این قطعه را تمیز کردید ولی باز نیز متوجه خرابی شدید می توانید به تعمیر تویوتا مراجعه کرده و خودرو خود را تعمیر کنید.

انژکتور را کی تعویض کنیم؟

اگر یکی از انژکتورها خراب شد باید بقیه انژکتور ها را نیر تعویض کنید پون این قطعات به طور هماهنگ کار می کنند و اگر یکی از آن ها را تعویض کنید باعث اختلال در بقیه انژکتور ها شده.

نحوه شستشوی انژکتور خودرو

همانطور که گفتیم به خاطر ناخالصی در بنزین سوزن این قطعه دچار گرفتگی می شود و باعث مختل شدن سوخت رسانی می شود به همین علت باید آن را تمیز کنید تا خودرو دچار خام سوزی نشود

با کثیف بودن سوزن های انژکتور سوخت رسانی درست انجام نشده و باعث می شود خودرو ریپ بزند و روشن نشود.

ساده ترین روش تمیز کردن این خودرو نیز استفاده از یک دستگاه دیاگ است

رانندگی و سب آن از مهم ترین عوامل در تعیین زمان تمیز کردن انژکتور است عده ای بر این باور هستند که به ازای هر 50 کیلومتر باید انژکتور ماشین را تمیز کنیم اما این باور غلط بوده و تمیز کردن این قطعه زمان مشخصی ندارد و همش بستگی به سبک رانندگی شما دارد.

سخن پایانی

در سرویس های دوره ای خودرو می توانید تمیز کردن انژکتور را نیز اضافه کرد، بهترین راه برای تمیزی مراجعه به یک تعمیرکار ماهر دارد که وجود این تعمیرکار را در امداد تویوتا میتوانید پیدا کنید.

امداد تویوتا
ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822