منوی دسته بندی

آشنایی با انواع سقف خودرو

امروزه علاوه بر پیشرفت تکنولوژی در تمامی عرصه های زندگی، شاهد تحول و نوآوری در قطعات و لوازم جانبی خودروها نیز هستیم. ممکن است گمان کنید که سقف اکثر خودروهای موجود به حالت فلز و ثابت ساخته شده باشد اما باید بدانید که سقف خودرو انواع مختلفی دارد که در ادامه به بررسی کامل انواع سقف خودرو می پردازیم تا پیش از خرید خودرو بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.

انواع سقف خودرو

سقف خودرو به بخشی از خودرو گفته می شود که برای محافظت از سرنشینان در برابر نور، باد، باران و… در قسمت بالایی کابین قرار گرفته است. به طور کلی سقف خودرو به دو دسته تقسیم می شود:

  • سقف های ثابت

سقف ثابت، یکی از رایج ‌ترین نوع سقف خودرو می باشد که جنس آن مشابه جنس بدنه در قسمت بالای سرنشینان قرار دارد.

  • سقف های بازشونده

این نوع سقف خودرو‌‌ها که به کانورتیبل نیز معروف است دارای سقف روباز است و به دو صورت بدون سقف و سقف ثابت مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع از سقف خودروها نیز انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم:

سقف های بازشونده فلزی (هاردتاپ)

این نوع سقف ها مانند سقف های ثابت از جنس فلز ساخته شده که مقاومت و استحکام زیادی دارند. مکانیزم آن به این صورت است که سقف به عقب جمع شده و در صندوق عقب قرار می گیرد.

بسیاری از اتومبیل‌ هایی که به روش هاردتاپ طراحی می‌شوند، نسبت به سایر سقف‌ ها پایدارتر و محکم ‌تر و دارای وزن بیشتری هستند. همچنین عایق بهتری در برابر عوامل محیطی محسوب می شوند. مرسدس بنز SL(در مدل های قدیمی) و بی ام و Z4 نمونه ای از خودروهای هاردتاپ هستند.

سقف های بازشونده پارچه ای (سافت تاپ)

سقف­ های سافت‌ تاپ که از قدیمی ترین سقف ها به حساب می آید از جنس پارچه یا برزنت ساخته شده اند. ساختار این سقف ها بسیار ساده است به طوری که در ابتدا به شکل دستی و به وسیله اهرم باز و بسته می ‌شدند اما امروزه به وسیله یک سوئیچ عمل باز و بسته شدن صورت می گیرد.

انواع سقف خودرو

این نوع سقف‌ ها، وزن کمتر و قیمت پایین‌تری دارند؛ اما ایمن نیستند و در برابر سرقت، نفوذ گرد و غبار و باران، وزش باد شدید و همچنین در تصادفات موثر عمل نمی کند.

البته در مواردی تولید این نوع سقف ها با استفاده از پارچه های چندلایه و چرم صورت می گیرد تا مقاومت بیشتری در برابر باد، باران و… داشته باشد. از خودورهایی با این نوع سقف می توان به مرسدس بنز کلاس C کانورتیبل و جگوار F تایپ 380P می توان اشاره کرد.

سقف های تارگا

تارگا نوع دیگری از سقف های تاشونده می باشد که چیزی بین سقف های تاشو و ثابت است. در این نوع به جای جمع شدن کامل سقف فقط قسمت جلویی آن که بالای سر سرنشینان جلو است جمع شده و به صندوق عقب می رود. ساختار این سقف به گونه ای است که باعث حفظ استحکام شاسی می شود. شورولت کوروت C6 و مزدا MX5 نمونه هایی از سقف تارگا هستند.

سقف های سانروف

سانروف نوعی پنل شیشه ای متحرک با هدف ورود نور و جریان هوا است که امکان باز شدن سقف خودرو را فراهم می کند. این نوع سقف ها معمولا از جنس شیشه ی خودرو هستند که علاوه بر تهویه فضای کابین و ورود نور باعث زیبایی و جذابیت ظاهر خودرو می شود. این نوع سقف ها به دو صورت دستی یا الکترونیکی است که در نوع دستی، سرنشینان برای باز و بسته کردن آن باید از دست خود کمک بگیرند؛ اما در نوع الکترونیکی، توسط کلیدهای کنترلی عمل باز و بسته شدن صورت می گیرد.

با این که سانروف ها وسیله ای کاربردی از لحاظ زیبایی و نوع مصرف می باشند اما مشکلاتی را هم پدید می آورند. در صورت بروز مشکل جدی حتما به تعمیر لسکوس مراجعه کرده تا تکنسین های ما شما را یاری کنند.

سقف های سانروف نیز از نظر طراحی و موقیعت به چند دسته تقسیم می شود که در ادامه به آن می پردازیم.

سانروف داخلی(In-Built Sunroof)

سانروف داخلی به گونه ای است که پنل آن بین سطح خارجی و داخلی سقف قرار می گیرد و به صورت کشویی باز و بسته می شود. این نوع سقف در ابتدا از جنس فلز و امروزه از شیشه می باشد. همچنین سانروف داخلی ضخامت بیشتری در بین سقف های دیگر دارد.

سانروف اسپویلر(Spoiler Sunroof)

در این نوع سانروف پنل شیشه ای به صورت کشویی و زاویه دار با هدف ورود نور و هوا به صورت استاندارد، به سمت بیرون خودرو باز و بسته می شود. سانروف اسپویلر الکتریکی بوده و برای خودروهایی با سقف کوچک بسیار مناسب است.

سانروف پاپ‌ آپ (Pop-Up Sunroof)

 در سانروف پاپ آپ، پنل فلزی به صورت دستی به طرف بالا باز می شود. یکی از ویژگی های بارز این نوع از سانروف ها، امکان جدا شدن پنل به صورت کامل از روی سقف خودرو است. نصب جداگانه این سانروف ها به دلیل هزینه نسبتا بالا و امکان آسیب در بدنه خودرو، چندان توصیه نمی ‌شود.

سانروف جمع‌ شونده (Folding Sunroof)

در سانروف جمع‌ شونده پنل شیشه ای بین سقف خودرو و فضای داخل کابین قرار گرفته است. در این نوع از پنل‌ها، پارچه ای در نمای بیرونی قرار دارد که راننده بعد از باز شدن پنل شیشه ‌ای، اقدام به جمع ‌کردن پارچه به ‌صورت دستی می کند.

سانروف جدا شونده (Removable Sunroof)

سانروف جداشونده نوع دیگری از سانروف‌ ها می باشد که پنل به طور کامل از سقف جدا می ‌شود و دارای ابعادی بزرگ ‌تر نسبت به سایر سانروف ها دارند.

سقف مونروف

مونروف، در واقع نوعی سانروف است که از نظر جنس و عملکرد با سانروف ویژگی های متفاوتی دارد. مونروف از جنس شیشه رنگی ساخته می ‌شود که به طور کامل توسط سیستم الکترونیکی باز و بسته می‌شود.

به طور کلی، اگر سقف خودرو فلزی باشد آن خودرو مجهز به سانروف است و اگر آن بخش از جنس شیشه و شفاف باشد آن خودرو مجهز به مونروف است. علت نام گذاری این نوع سقف ها به این خاطر است که در روز نور آفتاب که از شیشه سقف می گذرد، مانند نور ماه می شود.

سقف پارانوما

سقف پارانوما سقفی از جنس شیشه‌ مقاوم به اشعه UV می باشد که از دو عدد پنل کنار هم ساخته شده و به همه سرنشینان میدان دید کامل و وسیعی می‌دهند. سقف های پانوراما جلوه متفاوتی به فضای داخلی خودرو می دهند. همچنین بدون نیاز به بازکردن سقف در طول روز و شب می توانید از مناظر لذت ببرید. خودروهایی همچون تویوتا یاریس، تسلا مدل 3، مرسدس بنز کلاس A از دسته خودروهایی با سقف پارانوما هستند.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی انواع سقف‌ خودرو ها پرداختیم که هر یک از آن ها مزایا و معایب خاص خود را داشته و در موقعیت ‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822