منوی دسته بندی

آشنایی با انواع کیسه هوا خودرو

کیسه هوا خودرو با توجه به تحول صنعت خودروسازی و افزایش تعداد خودروها در سطح شهر، آمار تصادفات و حوادث رانندگی نیز افزایش پیدا کرد. بنابراین نیاز به امکانات و تجهیزات ایمنی خودروها نیز بیشتر احساس شد و بر همین اساس سیستم ‌های ایمنی خودرو پیشرفت‌ زیادی کردند.

یکی از مهم ترین تجهیزات ایمنی خودرو کیسه هوا یا ایربگ است که ایمنی سرنشینان را تا حد بسیار زیادی تامین کرده و در تصادفات تا حد زیادی آسیب ‌های وارد شده به سرنشینان را کاهش داده است. در ادامه مطلب قصد داریم به معرفی انواع کیسه هوا بپردازیم.

کیسه هوا خودرو چیست؟

کیسه هواخودرو یا ایربگ وسیله ای ایمنی است که برای محافظت از راننده و سرنشینان در زمان تصادف ساخته شده است. کیسه هوای خودرو در هنگام تصادف سریعا پر از باد شده و به صورت یک بالش حجیم مقابل سر، صورت، زانو و سایر اعضای بدن سرنشین در می آید تا از برخورد بدن افراد به قطعات سخت خودرو از جمله داشبورد، فرمان، شیشه ها و… پیشگیری کند.

کیسه هوا چگونه عمل می کند؟

هر زمان که خودروی شما با خودروی دیگر یا جسمی برخورد کند، سنسورهای الکترومکانیکی خودرو شدت برخورد را تشخیص می دهند و اطلاعات لازم را به کامپیوتر مرکزی ارسال می کنند. در صورتی که تصادف شدید باشد، سنسورها در سریع ترین زمان ممکن کیسه های هوا را با گاز پر می کنند.

کیسه‌ پر شده نیز از محفظه‌ خود با شتاب کامل خارج شده و در کسری از ثانیه فضای مقابل سر و صورت سرنشینان را پر می‌کند تا از اصابت اجسام سخت جلوگیری شود. بر روی کیسه هوا منفذهایی قرار دارد تا زمانی که بالا تنه سرنیشنان به جلو حرکت می کند و به کیسه هوا برخورد می‌کند، گاز تولید شده از طریق منفذها تخلیه شده و حرکت رو به جلو سر کندتر شود. کل این روند در 100 میلی ‌ثانیه اتفاق می ‌افتد.

در این فرایند دود، گردوغبار و سروصدا نسبتا زیادی تولید می ‌شود که کاملا طبیعی است. در واقع خروج کیسه هوا برای سرنشینان حسی شبیه مشت محکم است که گاهی منجر به سوت کشیدن گوش می‌ شود؛ با این حال ایمنی آن‌ ها را تامین می ‌کند.

نکته مهم

کیسه هوا تا زمانی که در تصادف استفاده نشود نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد. اما اگر حتی یکبار در هنگام تصادف از آنها استفاده شود، باید در تعمیرگاهی مطمئن و تخصصی تعویض شوند. اطمینان حاصل کنید که تعمیرگاه از قطعات اصلی استفاده می کند. تعمیر لکسوس آماده خدمات رسانی در زمینه های مختلف با نازل ترین قیمت و بهترین کیفیت به شما عزیزان است.

انواع کیسه هوا

کیسه‌ هوا خودرو که برای محافظت از قسمت ‌های مختلف بدنِ سرنیشنان در بخش ‌های گوناگون خودرو قرار می‌گیرند انواع مختلفی دارد که در ادامه به آن شاره شده است:

کیسه هوای راننده و سرنشین

این نوع یکی از مهم‌ ترین و قدیمی ‌ترین کیسه های مورد استفاده در صنعت خودروسازی است که از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چراکه بیشتر تصادفات از قسمت جلو خودرو رخ می‌ دهد و سرنشینان جلو بیشتر در معرض صدمات قرار دارند. کیسه هوای جلو برای محافظت از راننده و سرنشین جلو طراحی شده اند که برای راننده در فرمان و برای سرنشین در داشبورد نصب شده است.

کیسه هوا خودرو

برای اینکه کیسه هوای جلو حداکثر محافظت را داشته باشد، راننده و سرنشین باید به درستی نشسته و کمربند ایمنی را ببندند. در بسیاری از خودروهای جدید سنسورهای مختلفی جهت تشخیص وزن، بستن کمربند، شدت تصادف، موقعیت صندلی و… تعبیه شده تا حداقل آسیب به سرنشینان خودرو، به ویژه بانوان و افراد خردسال وارد شود.

کیسه هوای جانبی

کیسه هوای جانبی برای محافظت و کاهش آسیب به شکم و لگن سرنشینان در هنگام وقوع تصادف از طرفین طراحی شده است که بین در و سرنشینان و در هر دو ردیف جلو و عقب قرار گرفته است. این کیسه‌ که در صندلی ‌ها تعبیه شده هنگام تصادف ‌ از جوانب خودرو مانع از برخورد سرنشینان به قسمت ‌های سخت و سفت درب می‌ شوند.

برخی از کیسه‌ های هوای پیشرفته‌ تر دارای حسگرهایی هستند که می ‌توانند تشخیص دهند که آیا خودرو پس از تصادف شروع به غلتیدن می‌کنند یا نه. کیسه هوای جانبی سر از برخورد سر فرد با جسمی که خودرو با آن برخورد کرده است مانند تیر، درخت یا وسیله نقلیه دیگر محافظت می کند.

کیسه هوای پرده ای

کیسه هوای پرده ای روی سقف خودرو نصب می ‌شود و در زمان تصادف، مانند یک پرده جلوی پنجره قرار می‌گیرد تا از سر و گردن سرنشینان محافظت کند. معمولاً کیسه ‌های هوای پرده ‌ای صندلی ‌های جلو و عقب را می‌ پوشانند، اگرچه در برخی از خودروهای شاسی بلند می ‌تواند از مسافران ردیف سوم نیز محافظت کند. طبق تحقیقات انجام شده کیسه هوای پرده‌ ای، باعث کاهش 45 درصدی آسیب ‌های مغزی می ‌شوند.

کیسه هوای زانویی

کیسه هوای زانویی در زیر فرمان قرار گرفته و می‌ تواند از راننده یا سرنشین در برابر آسیب‌ های زانو مانند کبودی یا شکستن استخوان محافظت کنند.

کیسه هوای میانی

این کیسه هوا کمتر در خودروهای معمولی به کار می ‌رود و بین راننده و سرنشین جلو باز می ‌شود و از برخورد آن دو با یکدیگر جلوگیری می‌ کند.

کیسه هوای عابر پیاده

این نوع کیسه هوا که در خارج از خودرو تعبیه شده در سال 2012 توسط ولوو معرفی شد و وظیفه‌ محافظت از عابر یا دوچرخه سوار را دارد. کیسه‌ هوای عابر پیاده تعداد و شدت صدماتی را که ممکن است یک عابر پیاده از آن متحمل شود، کاهش می دهد.

کیسه هوای کمربند ایمنی

این کیسه هوا درون کمربند ایمنی تعبیه شده و در هنگام تصادف به جهت کاستن از صدمات ناشی از فشار کمربند ایمنی بر بدن سرنشینان باز می ‌شود. کمپانی های بزرگی همچون مرسدس بنز و لکسوس در برخی از خودروهای خود از این نوع ایربگ استفاده می ‌کنند.

ایمن ترین خودروهای ۲۰۲۲ طبق تست تصادف EuroNCAP

کاهش صدمات احتمالی کیسه هوا

با وجود تمام مزایای کیسه های هوا، این سیستم خطرات و عیوبی نیز به همراه دارد با رعایت برخی نکات ایمنی هنگام استفاده از کیسه هوا صدمات احتمالی را کاهش دهید:

  • رعایت فاصله ایمنی
  • عدم وجود مانع میان کیسه هوا و سرنشین
  • قرارگیری صحیح دست ها روی فرمان
  • عدم نشاندن کودکان در صندلی ‌های جلو
  • استفاده از کمربند ایمنی

سخن پایانی

در پایان توصیه می شود اگر بودجه کافی دارید، خودرویی با تجهیزات ایمنی استاندارد و انواع کیسه هوا خریداری کنید. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد و انواع کیسه هوا در خودرو را به خوبی توضیح داده باشیم.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822