منوی دسته بندی

داستان پیدایش شرکت بزرگ تویوتا

شرکت بزرگ تویوتا درژاپن به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی در جهان طرفداران بسیاری را به سوی خود جذب کرده است. تویوتا در میان چندین برند خودروسازی ژاپنی همچون سوزوکی و هوندا، پس از فولکس واگن دومین غول خودروسازی دنیا محسوب می شود.

شرکت تویوتا اولین کمپانی در حوزه اتومبیل سازی بود که از سال 2012 توانست آمار تولیداتش را به بیش از 10 میلیون دستگاه خودرو برساند. همچنین این برند یکی از محبوب ‌ترین برندهای خوروهای های هیبریدی و الکتریکی در دنیا به حساب می آید. علاوه بر موارد گفته شده، تویوتا چهارمین تولید کننده خودروهای سبک تجاری از جمله مینی بوس و کامیونت در جهان به شمار می ‌رود. در حال حاضر کمپانی تویوتا دارنده برندهایی همچون دایهاتسو، هینو و لکسوس می باشد. در ادامه به بررسی تاریخچه شرکت تویوتا می ‌پردازیم.

تولد برند محبوب تویوتا

تاسیس شرکت بزرگ تویوتا، به سال ۱۹۲۶ و توسط ساکیشی تویودا پدر انقلاب صنعتی ژاپن باز می گردد که در ابتدا در صنعت نساجی و ریسندگی فعالیت می ‌کرد و چندین دستگاه بافندگی اختراع کرده بود.

پس از مدتی با وجود کاهش تقاضا برای پارچه های ابریشمی، کیچیرو تویودا پسر ساکیشی برای فهم چگونگی تولید خودرو به اروپا سفر کرد و سرانجام در سال 1935 اولین خودروی خود با نام A1 و اولین کامیون با نام G1 را تولید کردند. سرانجام شرکت تویوتا موتورز به طور رسمی و به عنوان یک کارخانه مستقل در سال 1937 افتتاح شد.

 به این ترتیب یکی از موفق ترین کارخانجات ریسندگی و بافندگی ژاپن به کارخانه خودروسازی تبدیل شد. لازم به ذکر است که شرکت تویوتا در شهر ناگویا در ژاپن، محل تولد کیچیرو تویوتا، تأسیس شد و همچنان در آن شهر قرار دارد.

لوگوی برند تویوتا

لوگوی بیضی شکلی که امروزه لوگوی رسمی تویوتا می باشد پنج سال طول کشید تا ساخته شود و در سال 1989 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تاسیس تویوتا رونمایی شد. دو بیضی عمود بر هم در داخل بیضی بزرگتر نشان دهنده قلب مشتری و قلب شرکت است که نشان دهنده یک رابطه سودمند متقابل می باشد. هر بیضی با ضخامت های خطی متفاوت کشیده شده است که به هنر و فرهنگ خوشنویسی ژاپنی اشاره دارد.

شرکت بزرگ تویوتا

این نشان شاید در نگاه اول شبیه به کلمه T باشد اما اگر با دقت به آن نگاه کنید تمامی حروف کلمه تویوتا در آن پنهان شده است. علاوه بر این، برخی از افراد به شباهت این لوگو به فرمان اشاره می کنند، در حالی که برخی دیگر آن را به عنوان سوراخ سوزن می شناسند، زیرا شرکت مادر اصلی تویوتا چرخ خیاطی تولید می کرد.

نام گذاری برند تویوتا

در ابتدا برند تویوتا نام مؤسس شرکت یعنی تویودا را داشت، اما بعدها نام شرکت از کیچیرو تویودا به تویوتا تغییر کرد. تغییر این نام دو دلیل داشت؛ اولین دلیل سهولت در تلفظ و نوشتار واژه تویوتا بود و دومین دلیل خوش یمن بودن این نام است چرا که در زبان کاتاکانا واژه تویوتا با ۸ حرکت قلم نوشته می شود و عدد ۸ در فرهنگ شرق بسیار خوش یمن است.

تویوتا در دهه 40 تا 50 میلادی

در سال 1941 کیشیرو که به عنوان جانشین مدیر فعالیت می کرد به عنوان مدیرعامل برگزیده شد. دولت ژاپن برای حمایت این شرکت، واردات خودروهای خارجی مثل فورد و جنرال موتورز را ممنوع کرد. شرکت تویوتا در طول جنگ جهانی دوم برای ارتش ژاپن کامیون می ساخت.

پس از پایان جنگ در سال 1947 این شرکت با تولید خودروی سایز کوچکی به نام Toyopet SA فعالیت خود را مجدد از سر گرفت. از آنجایی که در غرب کلمه Toy به معنای اسباب بازی و Pet به معنای حیوان خانگی می باشد این خودرو با استقبال چندانی روبرو نشد و سرانجام در سال 1958 از بازار آمریکا حذف شد. موسس تویوتا یعنی کیشیرو تویودا در سال ۱۹۵۲ درگذشت و ریاست شرکت به پسرعمویش ایجی رسید. در سال 1955 نسل اول تویوتا کرون عرضه شد که مورد استقبال قرار نگرفت.

تویوتا در دهه 60 تا 80 میلادی

در دهه 60 کمپانی تویوتا با سرعت زیادی توسعه پیدا کرد و شروع به صادر کردن تعداد زیادی خودرو به بازار جهانی کرد. در سال 1966 نسل اول تویوتا کرولا طراحی شد و در سال 1969 به بازار آمریکا راه پیدا کرد. اولین خودروی اسپرت تویوتا با نام GT2000 در سال 1967 رونمایی شد و تا سال 1970 تعداد 351 دستگاه به فروش رسید.تویوتا هایلوکس نیز در سال 1968 عرضه شد.

در سال 1970 تویوتا با عرضه خودرویی کوچک به نام تویوتا سلیکا، بازار ژاپن را متحول کرد. همچنین با رونمایی نسل‌ های دوم و سوم تویوتا کرولا در سال‌ های ۱۹۷۰ و ۱۹۷۴، فروش این خودرو افزایش پیدا کرد. سه نسل تویوتا سوپرا به ترتیب در سال های 1978، 1981 و 1986 معرفی شدند.

اولین مرکز خدمات پس از تولید و فروش تویوتا درسال 1977 در آمریکا راه‌ اندازی شد. نسل اول تویوتا کمری در سال 1982 با پیشرانه های متفاوت بنزینی و دیزلی متولد شد و تا سال 1986 فروش آن در آمریکا به 150000 عدد در سال رسید.

در سال ۱۹۸۴ قرارداد همکاری تویوتا با جنرال موتورز بسته شد که به ساخت یک کارخانه تولید خودرو در کالیفرنیا انجامید. تویوتا در پایان دهه 80 شروع به ساخت برند جدید و لوکسی به نام لکسوس کرد.

تویوتا در دهه 90 میلادی

در دهه ۹۰ میلادی، کمپانی تویوتا با همکاری خودروسازهای آمریکایی خودروهای لوکس و پیشرفته ‌ای مانند تندر و T100 را تولید کرد. همچنین تویوتا هایلوکس که از سال ۱۹۶۸ تولید شده بود؛ در ابتدای دهه ۱۹۹۰، در سراسر جهان مشهور شد. نسل چهارم این خودرو نیز در سال ۱۹۸۸ تولید شد. اولین خودروی هیبریدی یعنی تویوتا پریوس در سال 1997 وارد بازار ژاپن شد و مورد استقبال قرار گرفت.

تویوتا از سال 2000 به بعد

تویوتا در سال 2002 وارد مسابقات فرمول یک شد و با همکاری دو شرکت سیتروئن و پژو شروع به تولید خودرو در آن کشور کرد. شرکت تویوتا در سال 2005 هشتمین برند موفق از سوی مجله فوربز و در سال 2007 تویوتا کمری بهترین خودرو سال از سوی موتور ترند شناخته شد.

سال 2008 یکی از بهترین سال های این کمپانی ژاپنی بود. در این سال کمپانی تویوتا توانست از سازندگان کانادایی پیشی بگیرد. همچنین در این سال تویوتا کرولا و تویوتا یاریس نیز  معرفی شدند. با وجود زلزله و سونامی توهوکو در سال 2011 خسارت زیادی به این کمپانی وارد شد. علاوه بر آن سیل های تایلند باعث شد چند کارخانه این شرکت زیر آب برود.

با وجود تمام اتفاقات تویوتا در سال 2014 موفق به کسب پرفروش ترین خودروساز شد. یک سال بعد تویوتا خبر داد که در ۵ سال آینده تقریبا یک میلیارد دلار در عرصه تحقیقات رباتیک و هوش مصنوعی سرمایه‌ گذاری خواهد کرد. این برند موق تا به امروز خودروهای باکیفیت و شیکی را به بازار عرضه کرده است.

امداد تویوتا

امداد تویوتا 021 با هدف ارائه خدمات باکیفیت و مناسب امکان امدادرسانی و تعمیر خودروهای خارجی همچون تویوتا و هیوندای را دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس حاصل کنید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822