منوی دسته بندی

مهم ترین علل کاهش شتاب خودرو | راهکارهایی برای رفع آن

علل کاهش شتاب خودرو

مهم ترین علل کاهش شتاب خودرو ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام رانندگی احساس کنید خودرویتان سرعت همیشگی را نداشته و شتاب مطلوبی را ارائه نمی دهد. یکی از مهم ترین فاکتورها در هنگام رانندگی شتاب خودرو است که در کیفیت رانندگی تاثیر بسزایی دارد.

کاهش و افت شتاب خودرو از مشکلات مهمی به شمار می ‌رود که به دلایل مختلفی به وجود می آید. برخی از دلایل کاهش شتاب کلی بوده و به هیچ وجه نباید به آسانی از کنار آن گذشت اما بعضی از آن ها هزینه چندانی را متحمل نشده و به سادگی رفع می شوند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا با مهم ترین علل کاهش شتاب خودرو و راهکارهایی برای رفع آن بیشتر آشنا شویم.

منظور از شتاب اولیه خودرو چیست؟

به طور کلی خودرو باید در آغاز یا حین حرکت از شتاب مطلوبی بهره مند باشد. شتاب اولیه یا همان شتاب صفر تا صد، نشان دهنده چالاکی خودرو است. در صورت انجام به موقع سرویس های دوره ای باید پس از فشردن پدال گاز، شتاب خودرو به مرور افزایش پیدا کند. اما گاهی به دلیل وجود اختلال در بخش های مختلف، عملکرد خودرو با کندی مواجه شده و شتاب آن کاهش پیدا می کند. به این حالت تنبلی خودرو می گویند که به مرور زمان باعث تاثیر منفی در کارکرد خودرو می شود.

علل اصلی کاهش شتاب خودرو

همانطور که گفته شد کاهش شتاب خودرو به دلایل مختلفی پدید می آید. برخی از دلایل کلی بوده و نیاز به بررسی داشته و بعضی از آن ها جزئی و قابل رفع است. در ادامه به علل اصلی کاهش شتاب خودرو می‌پردازیم:

خرابی سنسور دریچه گاز خودرو

یکی از دلایل کاهش شتاب خودرو خرابی سنسور دریچه گاز می باشد که عملیات گاز خوردن خودرو را انجام می دهد. هنگام فشردن پدال گاز، به هر میزانی که پولکی دریچه باز شود متناسب با همان سنسور دریچه گاز نیز باز می شود. با باز و بسته شدن پولکی، سنسور، داده های حاصل از آن را برای کامپیوتر خودرو ارسال می ‌کند.

در صورت خرابی این سنسور، دریچه گاز متناسب با میزان فشار روی پدال باز نمی شود و در نتیجه هوای کمتری وارد موتور شده و خودرو با کاهش شتاب مواجه خواهد شد.

کثیفی فیلتر هوا

فیلتر هوا یکی از قطعات مصرفی خودرو به شمار می رود که از ورود آلودگی و ناخالصی ها به داخل موتور جلوگیری کرده و به صورت مستقیم بر راندمان و عملکرد صحیح موتور تاثیر می گذارد. کثیفی یا گرفتگی این فیلتر منجر به مسدود شدن مجرای تنفسی و کاهش شتاب خودرو می شود. زیرا میزان هوای ورودی به موتور کاهش پیدا کرده و موتور نمی تواند مخلوط اکسیژن با سوخت را به درستی دریافت کند.

مهم ترین علل شتاب خودرو
فیلترهوا

پیشنهاد می شود فیلتر هوای خودرو را پس از 5000 کیلومتر تعویض کنید. کثیفی فیلتر هوا موجب افزایش مصرف سوخت و روشن شدن چراغ چک خودرو می شود.

نقص در پمپ بنزین

خرابی پمپ بنزین یکی دیگر از علت های کاهش شتاب خودرو می باشد. پمپ بنزین وظیفه پمپاژ سوخت به سمت موتور برای انجام عملیات احتراق در سیلندرها را دارد. در صورتی که در پمپ بنزین نقص یا اشکالی به وجود آید میزان دقیقی از سوخت به سمت موتور پمپاژ نشده و در نتیجه شتاب خودرو کاهش پیدا می کند.

جهت افزایش طول عمر پمپ بنزین و همچنین افزایش شتاب خودرو توصیه می شود از رانندگی با بنزین کم خودداری کرده و همواره یک چهارم باک ماشین را پر نگه دارید.

اختلال در عملکرد انژکتور

یکی از قطعات مهم در سیستم سوخت رسانی انژکتور است که وظیفه پاشش سوخت درون سیلندرها را برعهده دارد. کثیفی، خرابی و گرفتگی انژکتور باعث کاهش تزریق سوخت و به هم خوردن توازن سوخت و هوا شده؛ در نهایت نیز موجب کاهش میزان شتاب گیری خودرو می شود.

انژکتور

پیشنهاد می شود هر چند وقت یکبار برای سرویس و شستشوی انژکتور اقدام کنید.

عدم تنظیم صحیح تسمه تایم

یکی از قطعات اساسی و حیاتی در خودرو تسمه تایم است که در زمان بندی و همزمان سازی حرکت سوپاپ ها نقش مهمی را ایفا می کند. در صورتی که تسمه تایم به درستی تنظیم نشده باشد حرکت سوپاپ ها با اختلال مواجه شده و همین امر منجر به کاهش شتاب خودرو می شود. بنابراین بهتر است تسمه تایم را هر 50000 تا 80000 کیلومتر تعویض کرده تا با چنین مسائلی روبرو نشوید.

خرابی شمع خودرو

شمع خودرو یکی از اصلی ترین بخش موتور می باشد که وظیفه جرقه زنی و به نوعی روشن شدن خودرو را برعهده دارد و بدون عملکرد صحیح آن، خودرو قادر به حرکت نخواهد بود. شمع ها به علت قرارگیری در دمای بسیار بالا نیازمند به بررسی های دوره ای مداوم هستند.

خرابی شمع باعث ایجاد انفجار خفیف و در نهایت کاهش شتاب خودرو می ‌شود. به همین منظور شمع های خودرو باید به موقع بررسی و در صورت نیاز تعویض شود.

ایراد در ECU

ECU، به عنوان مغز خودرو وظیفه هدایت و کنترل حسگرهای مختلف را بر عهده دارد. در صورتی که کامپیوتر خودرو با مشکلی مواجه شود، سنسورها  نیز از کار می افتند.

ایراد در ECU

ایراد در کامپیوتر موجب کاهش شتاب خودرو می شود که با تنظیم مجدد و ریمپ کردن خودرو این مشکل رفع می شود.

سایر علت های کاهش شتاب خودرو

  • استفاده از لاستیک های غیراستاندارد
  • استفاده از روغن موتور بی کیفیت
  • کثیفی و گرفتگی فیلتر روغن
  • اشکال در کاتالیزور خودرو
  • اختلال در سنسور اکسیژن
  • کیفیت پایین سوخت
  • شل شدن سیم گاز
  • مشکلات کمپرسور

امداد لکسوس

در صورتی که با هر یک از موارد اشاره شده مواجه شدید یا احساس کردید خودروی شما از شتاب کافی برخوردار نیست به تعمیرگاهی مطمئن مراجعه کرده تا اقدام به رفع عیب احتمالی کنند. مجموعه ما با همکاری تعمیرکاران مجرب با دانش فنی بالا به صورت کاملا تخصصی اقدام به تعمیر خودروی شما خواهد کرد و با ارائه باکیفیت ترین خدمات با مناسب ترین هزینه رضایت شما مشتریان عزیز را جلب خواهد نمود. تعمیر خودرو لکسوس در مجموعه ما به صورت تخصصی و توسط افراد دوره دیده انجام می شود تا هم خودرو شما تعمیر و هم باعث ایجاد نشدن مشکل جدیدی در خودرو شما شود.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822