منوی دسته بندی

سیستم فرمان خودور چیست و هدف بکارگیری آن در خودرو چیست؟

سیستم فرمان خودرو

سیستم فرمان خودور یکی از مهم ترین قسمت های تشکیل شده هر خودوریی است که پل ارتباطی میان ماشین و سرنشین، برای کنترل کردن خودور را فراهم می سازد. سیستم فرمان های مختلف در خودروها به مرور زمان به کار گرفته شده است که هر کدام از آن ها ویژگی های بسیار بالایی دارند که باید به خوبی شناخت.

در این مقاله با ما همراه باشید. تا شما را با انواع سیستم فرمان خودرو آشنا نماییم.

با سیستم فرمان خودروی خود آشنا شوید؟

فرمان خودور همانظور که از اسمش پیداست برای حرکت دادن و استفاده چرخ خودور به جهت های مختلف ایده و طراحی شده است.

این نوع سیستم لاستیک های ماشین را با کمک به اجزای دیگر که در زمان های قدیم به راحتی و استفاده از چند تعداد چرخ دنده بسیار ساده تشکیل شده و به یک دیگر متصل می شوند.

 با گذشت زمان که چرخ دنده ها بسیار قدیمی بوده اند. و به مرور زمان چرخ دنده ها به تجهیزات جدیدتر و به روزتر شده اند که برای شما آن ها را معرفی خواهیم کرد. وظیفه اصلی این نوع سیستم این است که حرکت های دوانی را به حرکت های افقی چرخ ها تبدیل می کنند. ولی سیستم های بسیار قدیمی محکم و خشک بوده است که تکان دادن آن ها خیلی سخت بود.

اما سیستم های جدید امروزه کار کردن با آن ها بسیار ساده بوده و جایگزین مدل قدیمی شده اند.

اگر فرمان خودوری شما به خوبی کار نمی کند و لاستیک ماشین به جهت های چپ و راست نمی چرخد و این موضوع بسیار خطرناک است برای سرنشینان خودرو، بهتر است خودروی خود را به تعمیر تویوتا بسپارید.

چند نوع سیستم فرمان خودور داریم؟

  1. سیستم فرمان ماشین
  2. سیستم فرمان هیدرولیک

همانطور که معلوم است سیستم فرمان ماشین به دو نوع غیردستی و نوع دیگر آن دستی تقسیم بندی شده اند. سیستم غیر دستی، سیستمی ایت که به صورت مجزا طراحی شده اند که باعث کمک به راننده خودور می باشند که هدایت کردن خودور برای ا ها راحت باشد و سهولت بیشتری انجام دهند.

اما در سیستم فرمان های هیدرولیک نوعی پمپ وجود دارد که با فشار روغن ایجاد می شوند و چرخش فرمان ار برای راننده های اتومبیل روان تر و ساده تر انجام می دهند. و برای چرخیدن فرمان به سمت ها راست و چپ به صورت کاملا خودکار انجام می دهند و نیروهای لازم را درست می کنند و با صرف کردن انرژی کمتر انجام می دهند.

سیستم های فرمان هیدرولیک ماشین

این نوع سیستم ها با گذشت زمان حرکت و سرعت کنترل فرمان خیلی ساده تر است و راحت تر خواهند بود. سیستم های خودرو در ایران مورد تئجه نیستند فرمان هیدرولیک دارند اما به این نتیجه می توان رسید که داشتن تنها فرمان هیدرولیک برای ماشین نمی تواند نکته مثبتی برای ماشین باشد.

این نوع سیستم نوع پیشرفته از سیستم هیدرولیک است که از یک موتور کمک گرفته شده است که از طریق تسمه بین پمپ و موتور مخصوص واقع شده است. و نیروی مورد نیاز خود را از کمک پمپ مذکور و موتور برقی ایجاد می نمایند.

سیستم فرمان خودرو
سیستم فرمان هیدرولیک

توضیحی درباره سیستم هیدرولیک؟

سیستم هیدرولیک یک ایرادی که دارد. انرژی موتور را بسیار هدر می دهد و برای همین موضوع است که این نوع سیستم کلا از میان رفته است. اگر این نوع موضوع را بخواهیم کنار بگذاریم، این نوع سیستم به نصب کردن آن نیاز به فضای بسیار زیادی دارد. خودروهای جدیدتر با استفاده از سنسور مانع فعال شدن پیوسته شدن فرمان هیدرولیک می باشند که این  نوع باعث مزیت ها شده است.

سیستم های فرمان برقی چیست؟

در سال 1993 در صنعت های ماشین سازی از سیستم فرمان های برقی کار رفته و می شود گفت سیستم هیدرولیکی به خوبی در این نوع سیستم انجام می گردد. استفاده از این سیستم فرمان ماشین بسیار کوچک تر شده و پمپ را حدف کرده و میزان آلودگی را از بین برداشته شد و تولید کنندگان این سیستم را در داخل ماشین قرار دادند.

سیستم های برقی مانند هیدرولیک کار می کنند و ار یک موتور برقی استفاده می کنند و ارتباط پمپر را حذف کردند و حرکت و بر روان کردن فرمان ماشین به سرنشین کمک می کند.

وقتی که سیستم فرمان برقی خودوری شما به مشکل خورده است می توانید به امدادلکسوس مراجعه فرمایید.

سیستم فرمان برقی

سیستم فرمان برقی چه مزایای دارد؟

می توانیم به ساختار ساده این نوع سیستم اشاره فرماییم و در خصوص محاسن هایی که دارد ارزان قیمت تر است.

فرمان خودوری ماشین چه مزایایی دارد؟

سیستم نگهداری و تعمیر این نوع بسیار کوتاه تر بوده و دلیل آن بسیار ساده بودن سیستم است و جای نگرانی اصلا نیست.

سیستم فرمان ماشین چه اجزایی تشکیل شده است؟

برای اینکه ماشین بتواند درمسیر مشخص شده هدایت شود، نیاز به این است که چرخ ها به خوبی حرکت کنند و راحت تر بتوانند بچرخند. و این نوع موضوع است که سیستم فرمان به خوبی می تواند کار خود را انجام دهد.

1.قربیلک فرمان یا فلکه فرمان

2.میل فرمان با ستونی فرمان

3.میل درگ

4.بازوی فرمان یا سگ دست

5.جعبه فرمان

6.میل فرمان وسط و اهرم تای راد

غربیلک فرمان ها: یک قطعه ی دایره است که جنس های آن پلاستیکی است و با کمک کردن این نوع قطعه نیرو از سوی راننده به فرمان انتقال، اهرم انتقال می دهد

میل فرمان ماشین: به میل هایی می گویند که گردش غربیلک ار طرف میله به فرمان انتقال می دهند.

جعبه فرمان خودور: نیرو های ایجاد شده توسط سرنین به غربیلک و به جعبع فرمام انتقال می دهد. و از سوی دیگر شفت های این جعبه، هزار خار تعبیه شده است و بازوی پیتمن روی آن قرار گرفته شده است.

جعبع فرمان خودرو

میله های درگ: یک های اهرم بین پیتمن و شغال قرار گرفته شده است.

مکانیزم هدایتی خودور چسیت؟

قطعه آن شکل و ظاهر خمیده مانندی دارد و به این نام شناخته شده هستند و نیروها به وسیله ی سگ دست منتقل می گردد. حالا خود سگ دست به شکل یو مانند است و به صورت لولا قرار گرفته شده است که چرخش دارد و با حرکت شغال دست، سگ دست چرخیده و باعث می شود چرخ های ماشین می چرخند. همه ی این نوع قطعاتی که برای شما در این مقاله توضیح دادیم و سیستم فرمان خودرو عمل می کنند و بر روی سیستم ماشین تاثیر می گذارد.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822