منوی دسته بندی

چرا آب رادیاتور خودرو کم می شود؟

چرا آب رادیاتور خودرو کم می شود؟

داغ شدن قسمت های مختلف خودروها، از جمله مسائلی است که بسیاری از رانندگان با آن مواجه می شوند. علت این اتفاق منفجر شدن مواد محترقه ی درون موتور است، البته زمانی که خودرو نتواند آن را مدیریت کند. این مدیریت، به وسیله ی سیستم خنک کننده ی اتومبیل صورت می گیرد و رادیاتور را می توان مهم ترین بخش این سیستم به حساب آورد. از طرفی رادیاتور وظیفه ی خنک کردن آب را دارد. به همین دلیل یکی از راه های امداد تویوتا در چنین مواقعی، چک کردن میزان آب رادیاتور است.

در این مقاله به بررسی علل کم شدن آب رادیاتور خودرو و امداد تویوتا و تعمیر لکسوس می پردازیم.

سیستم خنک کاری خودرو از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

برای فهمیدن بهتر علل کم شدن آب رادیاتور، بهتر است قسمت های مختلف آن را بشناسید:

  • رادیاتور: رادیاتورها که ساختمانی شبکه ای دارند و در ارتباط با هوای آزاد هستند، به خنک کردن آب کمک می کنند. این ابزارهای مسی، از دو گروه افقی و عمودی تشکیل می شوند.
  • فن: فن ها با استفاده از انرژی گرفته شده از موتورها، هوای تحت فشار را از رادیاتور رد می کنند. این مسئله به خنکی بیشتر آب و امداد تویوتا کمک می کند.
  • مجاری آب: این قسمت از سیستم خنک کاری خودرو، نزدیک به سیلندرها قرار دارند و به دلیل گرمای ناشی از سوخت و ساز درون موتور، گرم می شوند.
  • ترموستات: این قطعه که بایستی دمای موتور را در یک حالت پایا نگه دارد، در بین موتور و رادیاتور جایگذاری شده است.
  • واتر پمپ: این ابزار انرژی اش را از تسمه و موتور می گیرد و مسئولیتش پمپاژ کردن آب به مجراهای نزدیک سیلندرها است.
  • منبع انبساط: این قسمت که در نزدیکی رادیاتور قرار دارد و حجم دو لیتری دارد، در اثر افزایش دمای بیش از حد موتور، آب مازاد را در خود نگه می دارد.

حالا که قسمت های مختلف رادیاتور را معرفی کردیم، بهتر است به بررسی دلایل متعدد کم شدن آب رادیاتور بپردازیم:

علت سوراخی رادیاتور

سوراخی رادیاتور، از علل کم شدن آب رادیاتور

سوراخ شدن آب رادیاتور، از شایع ترین علل کم شدن آب رادیاتور است. کم شدن آب رادیاتور، علاوه بر اختلال در خنک کردن آب، به موتور صدمه می زند. این مسئله ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد، از جمله:

  • اجسام تیز بیرونی با رادیاتور برخورد کنند.
  • وارد آمدن ضربات محکم و شدید به رادیاتور، مثل تصادف
  • پوسیده بودن رادیاتور و تمام شدن ضدیخ
  • پرس های رادیاتور در اثر جوش آوردن خودرو باز شوند.
  • عمر رادیاتور به پایان رسیده باشد.

در صورتی که بتوان این موارد را برطرف کرد، می توان از رادیاتور بهره برد. در غیر اینصورت برای هرچه بهتر انجام دادن امداد تویوتا، باید رادیاتور جدید خریداری کرد.

کم شدن آّب رادیاتور در اثر سوراخی شیلنگ های آّب رادیاتور، بخاری و …

در حالت کلی، شیلنگ های موتور، ضد گرما و سرما هستند و آب درون آن ها نشتی نمی یابد. در صورت تمام شدن عمر مفید این شیلنگ ها، ممکن است در نتیجه ی برخورد با جسمی تیز، پاره شوند. این پارگی، زمینه ساز کم شدن آب رادیاتور می شود. در صورت تعویض نشدن به موقع آن ها، ممکن است تمام آب رادیاتور خالی شود و در نتیجه موتور صدمه ببیند. به همین دلیل بایستی با تمام شدن عمر مفید شیلنگ ها، هر چه سریع تر آن ها را تعویض کرد.

کم شدن آب رادیاتور

کم شدن آب رادیاتور در اثر شل شدن و خرابی بست های رادیاتور

این مورد از کم شدن آب رادیاتور، زمانی ایجاد می شود که بست های مراقب شیلنگ ها، خراب و شل شوند. با شل شدن آن ها و سپس کنده شدنشان، ممکن است همه ی آب رادیاتور خالی شود.

کم شدن آب رادیاتور در اثر خرابی واترپمپ و یا واشر واترپمپ

گفتیم که واترپمپ از مهم ترین قسمت های سیستم خنک کننده ی خودرو است. این عضو از خودرو، آب بندی را با بهره گیری از فیبر و فنر انجام می دهد و از خارج شدن آب به بیرون جلوگیری می کند. کم شدن آب رادیاتور در صورتی رخ می دهد که فیبر و فنر ( یا همان واشر آب بندی واترپمپ) دچار آسیب شود. به این ترتیب، آب از واترپمپ به بیرون نشت پیدا می کند و میزان زیاد آن می تواند به تسمه تایم آسیب برساند.

کم شدن آب رادیاتور در اثر خرابی واشر سرسیلندر

در صورتی که واشرهای سرسیلندر در اثر گرمای بیش از حد خراب شوند، آب موجود در کانال های قرار گرفته بر روی سیلندرها، به کانال های روغن و در مواردی به محفظه ی احتراق راه پیدا می کند. به همین دلیل، واشرهای سرسیلندر بایستی بلافاصله بعد از خرابی عوض شوند. این موارد در امداد تویوتا هم نقش تعیین کننده ای دارد.

خراب شدن منبع انبساط

خرابی این قسمت ممکن است به کم شدن آب رادیاتور منجر شود. در صورت مشاهده، باید بلافاصله آن را عوض کرد.

به جز این موارد، کاهش آب رادیاتور می تواند عللی از جمله خرابی رادیاتور بخاری، خرابی ترموستات، خرابی اویل ماژول و … داشته باشد. در ادامه یاد میگیریم چطور به رادیاتور آب اضافه کنیم.

افزودن آب رایدیاتور

افزودن آب به رادیاتور

  1. خودرو را در مکانی ایمن و بدون شیب قرار دهید.
  2. بگذارید دمای خودرو بعد از خاموش شدن کاهش پیدا کند.
  3. مایعی که در منبع انبساط قرار دارد را بررسی کنید.
  4. ترکیبی از ضدیخ و آب مقطر تهیه کنید. ( اصولا 50-50)
  5. با اطمینان از خنکی کامل موتور، محلول را به آن بیفزایید.
  6. با روشن کردن موتور خودرو، بگذارید چند دقیقه ای کار کند.
  7. همه ی قطعات را بررسی کنید تا نشتی های احتمالی را برطرف کنید.

امداد تویوتا و لکسوس

در صورت رخ دادن مشکلی اینچنینی برای تویوتا و یا لکسوس خود، می توانید به راحتی از خدمات امداد تویوتا و تعمیر لکسوس تویوتا 021 بهره ببرید.

ادمین وب‌سایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

09120754822